(Filmtips) Do you remember that time?

Fantastic Mr Fox

Baserad på boken av Roald Dahl (en av mina favoritförfattare) och regisserad av Wes Anderson. Kanske en av de mest välgjorda animerade filmerna på länge i stopmotion-teknik. Filmen handlar om en rävfamilj som efter stölder på några bondgårdar i närheten får tre jägare efter sig. Frågan är vem som är listigast, rävarna och deras vänner eller jägarna?

 

Princess Mononke
En Miyazaki-film som kan vara den bästa jag sett. Den handlar om en krigarpojk som reser iväg för att hitta ett botemedel för den demon som besitter honom. Han kommer till en stad som expoalterar naturer omkring sig och har rört till balansen. Det är övernaturligt, så snyggt animerat (som alltid med Miyazaki) och en fantastisk story med en återkoppling till viktiga samhällsfrågor att en inte riktigt förstår hur han lyckas få in det. Se denna!

 

 

Pans Labyrint
Spansk fantasyfilm som utspelar sig i fascitsspanien 1944. Styvdottern till en hänsynslös officer skapar sina egna rysliga fantasivärldar, med en överväxt labyrint i fokus. Scenografin är fantastisk, att den är på spanska är underbart och storyn är magpirrandebra.

 

How To Train Your Dragon
Barnfilm när det är som bäst, skulle jag vilja säga. Denna är så god darn söt och jättefin animerad! Vikingar som är i krig med drakar och det modigaste en kan vara är en drakdräpare. Hövdingens son, den lite fega Hickupp, har i hemlighet blivit vän med en av drakarna, och tillsammans förändrar de allas syn på drakars och människors relation.

 

Nicke Nyfiken
Animerad barnfilm om fina lilla Nicke Nyfiken och hur det kom sig att han blev vän med mannen i den gula hatten (Ted), och hur de tillsammans räddar American museum of natural history från att göras om till ett parkeringshus. Kanske en av mina absolut bästa bli-glad-filmer! Soundtracket, som är skrivet och framfört av Jack Johnsson, är superbra och gör ungefär halva grejen med filmen.

 

Four Lions
Fyra brittiska, muslimska killar som vill bli självmordsbombare. Den är extremt komisk och karaktärerna är fantastiska, men under allt det ligger ett allvar och dos samhällskritik som inte ska tas för lättvindigt. Denna film tycker jag verkligen att en ska försöka ta chansen att se, för det är den så värd

 


Era Fjärilsord
Angelica

Åh, Fantasic Mr.Fox Älskar den!

2012-02-05 @ 17:50:54
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Elin-Alice

oh, så många söta filmer!



och alltså i allmänhet: jag tror att det här var första gången jag hittade till din blogg och den är ju bara för fin!

2012-02-07 @ 11:16:28
URL: http://medmiranda.blogg.se/
Malin

Åh! Princenss Mononoke är ju en av de finaste filmerna någonsin! Likaså Pans Labyrint... Borde med andra ord se de övriga rekomenderade eftersom du tycks ha en pålitlig filmsmak^^

2012-02-12 @ 21:58:50
URL: http://lanterna.webblogg.se/

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0