(Boktips) I read when nobody see

Sen tar vi Berlin av Moa-Lina Croall
Jag tror jag läst den här boken tre eller fyra gånger. Moa-Lina skriver helt fantastisk och karaktärerna i den här boken känner så mycket att det färdas ut genom pappret, in i fingrarna och rakt in i ens hjärta. Boken handlar om sorgsna Lou som inte klarar av den stillastående vardagen, så hon flyr till Berlin med sin bästa vän Julia. Där flyttar de in i ett ockuperat kvinnohus och där lär Lou känna Sarah. Deras kärlek är krånglig och de båda är trasiga rakt igenom hela själen, och samtidigt glider Lou ifrån Julia mer och mer.

Sputnikälskling av Haruki Murakami
Detta är min favoritbok av Murakami, av de jag läst. Hans skriftspråk är helt fantastiskt och de små allmänna klokorden han lyckas väva in i sina historier får mitt hjärta att hoppa i otakt. Sputnikälskling handlar om Sumire som blir kär i affärskvinnan Myu och allting berättas av en person nämnd K - som är olyckligt kär i Sumire. Plötsligt en dag försvinner Sumire och K och Myu blir tvugna att lära känna varandra, för att reda ut vart hon kan tagit vägen.

The Fault in our Stars av John Green
Den första boken av John Green som jag läst, tänkte att mannen var värd en chans efter all hype kring honom. Första sidan fångade min uppmärksamhet, ett kapitel in i boken och jag var fast, sista halvan sträckläste jag till klockan halv tre på natten. Boken handlar om sextonåriga Hazel, sjuk i cancer, som under ett supportgruppsmöte träffar Augustus. Historien kretsar kirng hur deras relation och liv utevcklar sig. Det låter kanske lite som ett klyschigt ämne men jag tror att de är de små sakerna som gör den här berättelsen helt fantastisk.

Människohamn av John Ajvide Lindqvist
Ajvide Lindqvist är en av mina absoluta favoritförfattare och den enda vars böcker jag egentligen anser passar bättre att uppleva på ljudbok. Detta främst för att han läser dem själv och han gör det med sådan perfektion att historierna han vill berätta blir levande till varje detalj. Människohamn har jag dock bara läst men den skrämmde upp mig till den grad att jag inte riktigt kunde sova på ett par veckor ändå. Boken handlar om Anders som två år tidigare förlorade sin dotter Maja under en skidtur över isen. Spårlöst försvunnen. Han återvänder till ön där han vuxit upp och hela historien trappas upp med uråldriga mysterier och övernaturliga inslag.

Era Fjärilsord
Dzana

Det bästa i Människohamn kommer ändå ungefär 200 sidor in tycker jag, när man får läsa om de två tonårspojkarna som till slut bara pratar i The Smiths-citat. Finisar!

2012-03-04 @ 13:27:50
URL: http://dzanadoo.blogg.se/
Lilly

ÄLSKAR DIN BLOGG!

2012-03-04 @ 17:25:19
URL: http://changemey.blogg.se/
Dzana

Svar: Ja alltså jag spolar jämnt fram introt och deras förvandlingar för det blir så uttjatat när man ser så många avsnitt på följd. Tycker även slutet av säsong R är lite tråkigt eftersom jag sett det så många gånger på svenska så brukar sitta och pilla med annat. Lite synd att det inte funkar lika bra som med engelska serier pga man fattar typ ingenting haha </3



Jag minns den boken som seg faktiskt, vet inte riktigt varför. Ska nog ta och läsa om den och alla andra han skrivit!

2012-03-04 @ 19:05:31
URL: http://dzanadoo.blogg.se/
nathalie.

sv: nu när du säger det så känner jag mig faktiskt lite säkrare på den. men den är så otroligt utstickande på något sätt, fast det är väl bra antar jag.. :)



hm.. okej. sojamjölk, smakar det som vanlig mjölk?

det roliga är att jag redan äter nästan allt som du skrivit ned, älskar linser, bönor, soppor osv. hihi, och quorn testade jag på (små hackade frysta bitar) och fullkomligt älskade! men jag hittar det inte längre på willy:s, i vilken kategori/avdelning ligger det i i frysdisken?

annars måste jag tacka dig så jättemycket för alla tips, du har gett mig så himla mycket inspiration! :)

2012-03-04 @ 19:32:22
URL: http://conscious.blogg.se/

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0