Bite my lip, fall asleep (svar på frågor del II)

Bästa bok + film + minne?
Bok: Sputnikälskling av Haruki Murakami, tror jag. Klyschigt nog.
Film: Lord of the Rings-triologin!
Minne: Första gången jag såg Coldplay. Den kvällen var helt.. jag vet inte ens hur jag ska beskriva det. Eller den långhelgen när jag var i Norrbotten för första gången för att träffa min dåvarande pojkvän.


.0103


Vad tycker du om för filmer, böcker, bloggar?
Jag tycker om amerikansk independent och naturfilmer. När det kommer till böcker gillar jag lagom med fantasy eller sådana som är skrivna på ett sådant sätt att man mest vill citera hela boken, för språket är så underbart. Bloggmässigt läser jag gärna fina textbloggar eller fotobloggar, och så tycker jag om vissa matbloggar. Annars är den ultimata bloggen faktiskt Underbara Clara.

Vilken Harry Potter-bok har du läst flest gånger?
Tror jag läst alla ungefär lika många gånger men.. den tredje (Fången från Azkaban) var mitt favorit ett tag så den har jag kanske läst en eller två gånger mer än alla de andra.


Vilken är din absoluta favoritlåt?
Oh, favoritlåtar är så svårt eftersom låtar oftast går i perioder. Mina mest spelade på last.fm är Transatlanticism, Brigdes, Wish you were here och Gospel. Fast egentligen tror jag att Shine on you crazy diamond part I – V är det absolut bästa mina öron någonsin kommer nås av.


Vilken är din absoluta favoritskiva någonsin?
- Silent Shout, med the Knife eller The Suburbs med Arcade Fire. Fast sen finns ju The Wall av Pink Floyd som är ett rent mästerverk, och Dark Side of the Moon ger mig alltid lika mycket rysningar.


Vilken är den mest geniala låten som någonsin har skrivits?
- Shine on you crazy diamond part I – V av Pink Floyd, eller någon av alla Sigur Rós låtar (jag lägger nästan aldrig titlar på minnet).


Om du bara fick lyssna på en låt resten av ditt liv, vilken skulle det vara och varför!?
Samma låt jag nämnt några gånger nu: Shine on you crazy diamond part I-V. Varför: den är tretton minuter lång och fem låtar i en, så det blir som en hel fantastisk liten historia och mini-ep.


Du får annordna en festival, du får välja vilket band som helst (som fortfarande håller på). En headliner per dag (tre dagar), vilka väljer du?
- Oh, man måste ju ha en den perfekta kombinationen av headliners. Och sen känns det som att headlinernas betydelse är i relation med hur line-upen är i övrigt men.. jag kör ändå!
Torsdag: Radiohead. Jag tror de skulle göra en utmärkt avslutning på första dagen.
Fredag: Sigur Rós. Och de ska spela sent, och det ska vara stjärnklart.
Lördag: The Knife. Perfekt avslutsakt på en drömfestival. Spara det allra bästa till allra allra sist.


Utan att googla: Vet du vem Paul Simonon är?
Kan börja såhär: Är ungefär sämst på namn. Så, Paul Simonom – är det inte han från Kiss? Haha. Okej.. nu har jag nog gjort bort mig rätt rejält för varför skulle du fråga om honom?! (En googling senare: Hahah, okej.. The Clash – var ju inte helt fel ute i alla fall? (Han från Kiss hette visst Gene Simmons.))


Om du fick välja att vara född ett annat årtal, vilket skulle det vara?
Specifikt årtal vet jag inte riktigt men skulle inte tackat nej till att vara tonåring under sextiotalet! Eller varit född så man hade kunnat få chansen att se Beatles och Pink Floyd live…


Det finaste du vet är..?
Att få se någon man tycker mycket om, få se sin favoritmusik live. Se den där obeskrivliga lyckan i personens ögon och den där utstrålningen om att livet är vackrast såhär. Helt... otroligt fint. Fast det finaste som finns är nog  i allmänhet ändå bara att se någon vara lycklig. (Och så djurbäbisar såklart!)


Din mest magiska upplevelse?
Konsertmässigt: Sigur Rós på way out west 2008. Jag stod och rös i en timme.
Känslomässigt: jag, en pojke och en tretton minuter lång låt (som finns ungefär fångat här).

 

Sigur Rós -08


Var spenderar du helst en perfekt sommarnatt?
I Norrbotten, med midnattssol. Minus alla mygg, allra helst. Eller vid vattnet, hemma hos min mormor i Sparreholm.


Hur bra är nattpromenader på en skala 1-5?
Fem, enkelt! Jag spenderade ungefär varannan natt hösten nollsju med sådana. Skulle gärna promenera oftare om nätterna nu med men.. jag är för feg.


Har du varit kär och isåfall, i hur många?
Jag har varit kär sådär på riktigt en gång, fast jag har varit väldigt förtjust i en ungefär tre stycken.


Har du någon pojkvän?
Nej, och ingen flickvän heller. Jag har inte riktigt lyckats falla för någon så pass mycket.


Vad hände mellan dig och pojken som bodde långt upp i vårt land? (för personlig fråga, kanske?)

Avstånd och omständigheter släckte känslorna. Något sådant tror jag hände, tillslut. Efter några väldigt fina månader.


Vad brukar du göra när du är olyckligt kär och inte vet vad du ska göra?
De gånger jag varit olyckligt kär och inte vetat vart jag ska ta vägen med alla skärande känslor brukar jag.. Ringa en vän, eller skicka ett textmeddelande till någon som jag vet kan bädda in mitt hjärta i mjuka fina ord. Och så ibland brukar jag lyssna på musik som gör att det gör ännu lite ondare så jag kan skrika ner lite av smärtan i kudden, så att den får försvinna lite mer fysiskt. Och så försöker jag skriva.


Vad har du för drömmar? (alltså i livet, inte som när du sover hehe.)
Jobba med något där jag får hjälpa människor i deras vardag, bo i ett fint hus med stora fönster och ett stort kök (tänk Underbara Claras) med någon som klarar av mina dåliga sidor. Resa till alla världsdelar och se så många vilda djur jag bara kan. Jag vill se en blåval på nära håll och så önskar jag att vi människor en dag ska sluta utrota alla fina djur som finns (eller ja, sluta med alla typer av dumheter mot moder natur, som vi inte har något rätt att göra).


Vart skulle du helst vilja bo i hela världen?
Den engelska landsbygden i ett gammalt hus, men med rätt nära till en större stad och kusten! Efter att ha spenderat många eftermiddagar med ”En plats på landet” så ja.. är det svårt att inte drömma om det.


Vad är bäst: västkust eller östkust?
Har förut aldrig fastnat något för Göteborg men har på senare tid faktiskt fattat tycke för staden. Men såhär då: söderut gillar jag västkusten – norrut är det östkusten som gäller (kanske för att det bara finns kust åt öster där, heh?)


Tycker du om att baka?
Jag älskar att baka (och laga mat)! När jag var yngre ville jag bli bagare eller konditor.


Gillar du te?
Jag tycker mycket om té! Helst lite kryddigare, med lite honung i och kanske kanske lite mjölk.


Vilken är den bästa glassmaken?
Vanilj. Anledning: Jag kan ha vad som helst som tillbehör utan att smakerna skär sig. Om de är kulglass gillar jag citron (lemon curd) och hasselnöt.


Får det lova att vara lite julmust?
Bara det är lantchips till!


Vilket är det bästa sällskapsspelet?
Alfapet!! Eller det där när man ska gissa vem man är – virrpanna, heter det så? Eller sådana där spel när man ska gissa vad saker är, via hel underliga beskrivningar.


Har du någonsin samlat på kapsyler?
Ja, faktiskt! I lågstadiet hade min skola (eller om det var hela Norrköpings lådstadieklasser?) någon slags tävling där de som kunde samla in flest kapsyler vann. Minns inte vad, minns bara alla de där jättejättemånga kapsylerna vi hade i klassrummet och hur det lät när man rörde runt med händerna bland dem.


Rangordna: Blogg, Facebook, Twitter, Flickr, tumblr, verklighet.
Alltså.. som vad som är bäst? Verklighet – flickr – blogg – tumblr – twitter – allt annat – facebook.


När kommer du och dricker te och lyssnar på vinyler med mig?
Förhoppningsvis om sådär två veckor - längtar som attan!


Vill du bli ihop med mig? Om inte, varför?
Alltså Zandra, mitt lilla honungshjärta, jag trodde vi redan var ihop?


Varför är du så fin?
För att kombinatinen av mina föräldrars gener kanske var rätt lyckad ändå. Och för att jag haft en himlans faslig tur med vänner på senare år, som hjälpt till att forma fram den jag är idag.


Varför blir det inte vår snart?
För att det behövs långa vintrar så att man uppskattar vårsolen extra mycket! Och för mig som tänkt flytta dit där det alltid är sådana här vintrar är det en rätt så bra förberedelse. (Fast ska jag erkänna är jag less på klumpiga vinterjackor och snö som knarrar obehagligt högt.)


.0972


Varför går tiden så fort?
Jag vet inte riktigt, kanske är det för att man gör så himla mycket saker så man inte hinner notera tiden? Och egentligen är det helt galet, för det är åtta månader sen jag tog studenten och bara om ett par dagar har jag varit bosatt i Norge en månad!


Vad är ditt tips om man inte har något att göra en dag?
Man måste inte göra något varje dag, har man varit igång en hel vecka tycker jag man gjort sig förtjänt av att bara se film och äta goda saker. Annars, om man vill göra något så ska man nog inte vara rädd för att ringa en vän och se om de kan och vill ses. Eller så boostar man sin kreativitet genom att pyssla, skriva, rita, sy eller vad man nu känner att man vill! Ett annat bra tips: skriv brev till mig!


Hur mår du idag?
Jag mår nog bra. Har lite lite hemlängtan dock. Eller, längtan efter att prata med och träffa någon utan att behöva försöka göra ett gott intryck, för personen känner mig redan så väl. Annars har jag en tendens till att krångla till det för mig men jag har bra vänner som är duktiga på att påminna mig om vad jag är värd - jag måste bara lära mig att blir lite starkare i mig själv, sjävständig stark kvinna. Lite som den här spellistan!

 


Helt galet vad många frågor jag fick ändå, det trodde jag inte! Känner mig himla larvig, som jag beter mig som värsta storbloggaren men ja.. Jag tänkte mest om ni som läser kanske ville lära känna mig lite bättre. Inte för att jag är så anonym men.. jag delar inte med mig om min varddag särskilt jättemycket. Nu lovar jag att ge er lite mer foton ett tag fram över, efter all text i de senaste inläggen!


Era Fjärilsord
Camilla

<3



(Har sparat sista flaskan julmust till din ankomst.)

2011-02-15 @ 09:07:19
URL: http://cargohold.blogg.se/
Åsa

Det var väldigt roligt och intressant att läsa alla frågor och svar! Verkligen. Jag känner mig väldigt inspirerad till att ha en egen frågestund i min blogg, men problemet är att jag bara har, eh, 15 läsare per dag ungefär. Hur många har du? (: (om man får vara nyfiken).

2011-02-15 @ 09:31:17
URL: http://asyourlifeflies.blogspot.com
Madde

åh, vilken vacker bild, färgerna och blommorna är så vackra:)

2011-02-15 @ 09:38:28
URL: http://amatorfotografen.blogg.se/
Olivia

Naa, känn dig inte larvig. Även för en som tror att hon känner dig ganska bra ändå så var det väldigt kul att läsa! Saknar dig!

2011-02-15 @ 10:01:10
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Olivia

Ps. Jag gillar din girl-power-playlist!

2011-02-15 @ 11:35:28
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Emye

Louise. Om jag ska skriva brev till dig så vill jag ha din adress <3

2011-02-15 @ 11:53:49
URL: http://awidescreendream.blogg.se/
kajsa

DU SVARADE INTE PÅ MIN!!!!!!!!!!!!!!

2011-02-15 @ 13:44:53
Angelica

underbar lista och svar! jag hade lätt gått på din drömfestival!

och coldplay<3

2011-02-15 @ 14:39:29
URL: http://mataduvor.blogg.se/
victoria.

DU har väldigt bra musik-,film- och boksmak!

2011-02-15 @ 15:02:25
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se/
Åsa

Åh, vad roligt att du gillade mina bilder! Nej, min nya lilla kompis har inte anlänt än. Ska göra beställningen någon dag, nu när jag har bestämt mig (: jag har funderat länge på det där.



Sextio-åttio läsare per dag är ju underbart! Då är det många som tycker om att läsa dina texter och titta på dina bilder, precis som jag (: vad spännande att du inte vet vilka alla är också! (Själv behöver jag inte tänka efter särskilt länge för att komma på alla de femton personer som läser min blogg.)

2011-02-15 @ 18:33:16
URL: http://asyourlifeflies.blogspot.com
alma

ååh, du verkar vara en sån himla fin person!



sv: Jag vet inte riktigt vad det är, men jag tror iallafall inte det är moln, fönstret på bilden är vänt mot en innergård. men ah, jag vet inte riktigt. kul att du frågade iallafall, och TACK för alla fina kommentarer jag fått av dig!!!

2011-02-15 @ 18:52:58
URL: http://oxiderat.blogg.se/
Amanda

Jag tänkte att jag skulle komma på ett passande ord för ditt skrivande, och det som dyker upp i huvudet är "angenämnt". Verkligen, det var väldigt trevligt att läsa det du skriver. Och - underbar bakgrund till bloggen! Hit tittar jag gärna in igen!

2011-02-15 @ 20:46:48
URL: http://amandanordstroem.blogg.se/
victoria

sv: första gången är nog alltid bäst.

2011-02-15 @ 22:29:53
URL: http://pulsensfrekvens.blogg.se/
Freja

pink floyd <3

2011-02-15 @ 23:33:01
URL: http://bomullsdrommar.blogspot.com
Åsa

Sv: Min 400D har nästan fyra år på nacken och jag har bara haft ett objektiv hela tiden (ett 60 mm macro), så det är dags för något nytt. Mamma ska köpa (eller, har redan köpt) min nuvarande utrustning (: vad skulle du köpa för kamerahus om du köpte ett nytt? Jag undrar inte för min egen skull, jag har ju redan bestämt, men undrar vad du är sugen på.



Har du provat att skriva i bloggen att du skulle vilja att alla som läser skriver en liten kommentar med vad de heter och vilka de är, bara? Det kanske känns fånigt, men om det är nog ett bra sätt att få reda på några fler i alla fall.



Vad roligt att höra att du tycker om min blogg! Det känns som att den blir bättre och bättre faktiskt. Jag har dock planer på att lägga upp ännu mer bilder, och kanske även mer text. Men jag hade velat ha fler läsare (:

2011-02-16 @ 10:26:35
URL: http://asyourlifeflies.blogspot.com
Angelica

sv: Åh tack så mycket! :D



svsv: Ja verkligen. Funderar själv på att knåpa ihop en egen drömfestival på spotify hahaha

2011-02-16 @ 14:48:26
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Angelica

sv: Yes! h&m har de bästa! :D haha ja, har egentligen också en sådan slags budget men tänkte att jag får allt ta och unna mig lite kläder... ahha



svsv: ja! får allt ta tag i det bara! hahah hahahah fina teman, speciellt den sista! alltid bra att ha haha

2011-02-16 @ 16:56:39
URL: http://mataduvor.blogg.se/
Malin

du kan få den för 60 kr + frakt! det är en grym hatt

2011-02-16 @ 20:00:37
URL: http://mrswolf.se
Lisa

sjukt trevlig läsning!

2011-02-16 @ 22:37:03
URL: http://popflickan.blogg.se/
Elli

Lolz, jag saknar dig. Du är så fin!

Kom hiiiiit!!

2011-02-18 @ 14:40:31
URL: http://midori.webblogg.se/

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0