Vad har du på hjärtat? (svar på frågor del I)

Hur gammal är du?
Jag är nitton år, och fyller tjugo i sommar.


Vem är du? (vet att en sån fråga är himla svår att svara på, men försök!)
Jag är en rätt skör person som i större sällskap inte alls gör mycket väsen ifrån mig. Men på tu man hand och med några få personer kan jag både vara galen, rolig och knäpp. Jag tror jag är en omtänksam person, jag lider rätt mycket av ”mamma-syndromet” – att jag ska ta hand om och hjälpa alla, och sätter ofta mig själv i andra hand. Just nu (och sen ungefär ett och ett halvt år tillbaka) är jag mest bitter, blundar för allt som kan innebära djupare och svårare känslor. Längtar efter någon som kan tycka om mig för hur störd jag är, men ser ändå mest bara svårigheterna i att ha någon så nära.


Dig själv med fem ord.
Obeslutsam, virrig, omtänksam, down-to-earth, matglad.

Vilka personlighetsdrag beundrar du allra mest? Vilka skulle du önska att du själv hade?
Personer som går sin egen väg, men samtidigt är väldigt sympatiska och medmänskliga.  Och sådana personer som är starka i sig själva, och har sin bestämda åsikter och inte låter sig utnyttjas. Sådana jag önska att jag hade själv: beslutsamhet, disciplin och en lite bättre självkänsla (min är inte dålig, men önskade den var större).

Sju saker du är bäst på.
Laga mat åt folk, känna mig hemma hos andra människor, vara vaken när jag borde sovit för flera timmar sedan, glömma vad det var jag skulle göra, bli flyktbenägen när saker bli lite jobbiga, inte kunna säga nej, skratta högt.

Hur länge har du fotograferat?
Jag köpte min första systemkamera i juli tjugohundrasju, men hade ägt en helt okej kompaktkamera ungefär ett år innan det så sen sommaren tjugohundrasex!

foto från feb -08

Nämn 3 saker du aldrig skulle klara dig utan.
Min dator (hemskt, men sant), musik och fyra personer.


Har du någonsin haft prestationsångest? Om ja, hur hanterar du det?
Jag har alltid haft en otrolig stark självkritik (som börjar bli bättre) men prestationsångest? Hm, jo.. När det kommit till skolarbeten har jag nog ofta känt att jag kunde gjort saker bättre. Och jag är inte alltid bra på att hantera saker, jag brukar alltid försöka intala mig själv att jag gjorde det bästa jag kunde - just då under de omständigheterna.

Hur kommer det sig att du valde att flytta till Oslo?
Min egentliga plan var att spendera nio till elva månader i London som au pair efter studenten, men jag gick via en byrå och hela proceduren drog ut väldigt mycket på tiden. Jag drog mig tillsist ur, av olika anledningar, och eftersom jag måste sysselsätta mig med något under våren så kändes Oslo som ett bra alternativ. Har gratis boende hos en släktning här så sparar rätt många tusen kronor i månaden där!

 

Vad gör du i Oslo och hur länge stannar du där?
Jag är här för att jobba, och har fått en anställning i en matbutik i deras färskvaruavdelning. Så det är mycket ost, kött och fisk under mina arbetsdagar och jag lär mig mycket. Som min plan ser ut just nu så stannar jag här till juni, sen vill jag nog tillbaka till Sverige. Fast, bara om jag vet att jag har ett jobb!

Framtidsplaner?
Bo här i Oslo ett par månader, för att tjäna pengar och allt såndant, och försöka få tag på ett sommarjobb i antingen Göteborg, Stockholm eller Norrköping. Blir det Göteborg eller Stockholm ska jag hyra en andrahandslägenhet över sommaren, jobba som attan och fara på minst tre festivaler (som det är planerat nu). Sen, i augusti så flyttar jag till Umeå och blir sambo med min bästa norrbottenbrud, och så ska jag börja plugga. Och så ska jag hinna resa lite också, åtminstone två Londonbesök och helst en resa ner till Berlin också! Håller tummarna för att jag ska kunna resa till Japan med!

Hur går det med jobbsökandet? <3
Har faktiskt fått en anställning i en matbutik, på deras färskvaruavdelning! Just nu är det bara en extratjänst men jag får jobba mycket ändå så det är nästan som en heltidstjänst! Men jag söker fortfarande fler jobbar, främst till sommaren, så jag kanske kan bo i någon trevlig svensk stad då istället.


Skulle du, jag och Zandra kanske kunna bli en trio och dela lägenhet någon gång? Typ Stockholm.
Gärna för mig! Vi borde hyra en två tillsammans i sommar eller så! Vore ett fint sätt att spendera sommaren på.


Kan du spela något instrument? Om ja, vad?
Nej, inga alls. Jag fick en gitarr i julklapp för ett par jular sedan och skulle börja ta lektioner men.. nybörjarlektionerna krockade men mina teaterlektioner så ja, det blev inget av.


Har du några syskon?
Två äldre bröder och två yngre systrar! Mina bröder är dock bara halvbröder men de har ju alltid funnits i mitt liv så det där med blodsband spelar inte så stor roll.


Hur ser du ut?
Något såhär ungefär! 172cm lång, rödbrunt hår, blå inte så jättestora ögon, rätt små läppar och en liten glugg mellan framtänderna, (ingen tandställning längre), smala axlar och bredare höfter, rätt långa ben som jag gör längre genom att använda midjehöga byxor. Något sådant.



Beskriv din klädstil i en mening.
Indietant som ibland fastnar i färgmatchnings-träsket.


Din favorit outfit?
Ett par av mina eiffeltower-jeans från cheap monday, mina bästa vita midjekorta spetsblus med knäppning i ryggen, långt guld-och pärlhalsband och så pippiskorna eller miumiu-platåerna till. Eller mina blå shorts med hög midja tillsammans med det perfekta grå linnet (från dressman av alla ställen!), spetstopp, raybans och så ett par svarta converse till det.


Vart handlar du helst dina kläder?
Jag handlar ju allra allra helst andrahand, och hemma i Norrköping så var Hela Människan min absoluta favorit. Där gör man alltid fynd! Jag köper inte alls mycket nyproducerat längre, bara om jag ser något jag verkligen verkligen vill ha och vet att det kommer vara ungefär omöjligt att hitta något liknande andrahand. Som den här tröjan från h&m som är mitt senaste inköp. Såg den i en katalog, föll direkt, och sen började jakten!

foto: Zandra

 

Har du burit den randiga klänningen jag sålde till dig någon gång :*?
- Ja, ett par gånger! Tillsammans med en spetskrage, ljusa strumpbyxor och ett svart skärp i midjan – perfekt!


Vad är det bästa/sämsta du någonsin har köpt?
Bästa: Mina Miu miu-platåskor. Definitivt. Nästan helt oanvända för åttio kronor. Eller min Canon 40D, jag behövde verkligen en uppgradering och Malte har hjälpt mig på traven att utvecklas inom fotografering!
Sämsta: Något av alla de andrahandsköp som jag köpt bara för dem varit billiga, kanske. Eller ett par jeans jag köpte för att ”jag måste ha dem” och har säkert inte använt dem mer än tio gånger på två år.


Vilken var den bästa dagen i ditt liv?
Oj, hjälp. Kanske min studentdag (även om det var lite av de värre också). Hela dagar är svårt sådär, men på senare tid har jag spenderat många bra dagar med mitt honungshjärta.


Vem inspirerar dig?
Inspirerar till vad? Fotomässigt är det mest vänner, olika fotografer runt på nätet. Textmässigt så hämtar jag inspiration från mitt egna liv, eller parallella universum om man kan kalla det så. Jag vet inte om min blogg är en sådan men kanske kan jag pyssla ihop ett inlägg med mina favoritfotografer och så, vi får se!


Era Fjärilsord
Emye.

Finis <3

2011-02-13 @ 19:58:33
URL: http://awidescreendream.blogg.se/
Lisa

Spännande läsning och gud så söt du är :)

2011-02-13 @ 20:43:21
URL: http://flortunn.blogg.se/
emye

svar: bara att hojta! du är alltid välkommen <3

2011-02-14 @ 06:53:07
URL: http://awidescreendream.blogg.se/
MANGO

ahahahha jag orkar aldrig svara på mina frågestunder :(



Miss you finaste!! PUSSssss

2011-02-14 @ 15:47:19
URL: http://mango.blogg.se/
emma

oh no, jag visste att det var en dålig idé att lägga upp bilder på mitt målande... Vad ska jag säga till polisen när de kommer och frågar vad jag hade att göra med din död :O

2011-02-14 @ 17:13:13
URL: http://frostflinga.blogg.se/
Lisa

jättetrevlig läsning och åh åh åh vad kul att du använt klänningen. grattis till jobbet och vi måste ses när du flyttar till umeå. puss.

2011-02-16 @ 22:31:45
URL: http://popflickan.blogg.se/
Peter

väldigt vacker bild den första bilden!

2011-02-24 @ 12:30:25
URL: http://petergabrielg.blogspot.com
Johan

Vad tänkte du plugga i umeå? :)

2011-04-09 @ 02:45:59
URL: http://www.ordetochviljan.wordpress.com

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0