(Filmtips) Just like the movie we saw

Year of the Carnivore
Kanadensisk independent när det är som mest genialiskt! Lite som en mognare version av Juno, där den tjugoettåriga pojkflickan Sammy fallit för the perfect boy. Han vill dock inte ha henne då han tror att hon är dålig i sängen, så Sam bestämmer sig för att skaffa sig erfarenhet. Den bästa feelgood-filmen jag sett på länge, utan att det blir för klyschigt och förutsägbart. Första gången jag såg den var jag lycklig av den i flera timmar efteråt.

Unmade Beds
Brittiskt, fantastiskt och vackert. Filmens huvudfigurer är spanjoren Axl, som kommer till Storbritannien för att hitta sin pappa, och franska Vera, som förälskar sig i pojken hon varken vet namnet på eller vilket telefonnummer han har. Dessa två bor i samma kollektiv, men till en början korsar deras vägar inte varandra. De två parallella historierna som emellanåt nuddar vid varandra knyter ihop filmen väldigt bra, och soundtracket är något av det bästa på länge.

Heima
Musikdokumentären om Sigur Rós från tjugohundrasju. Det var trailern till dokumentären som fick mig att falla pladask för dessa isländska musikmagiker. De hyllas på sin resa genom sitt hemland där de gör unika spelningar i små byar och på helt fantastiska platser. Den röda tråden genom dokumentären är deras kärlek till hemlandet, heima. Är man ett fan av Sigur Rós musik och/eller fantastisk naturfotografering så är detta lite av himmelriket.

The Myth of the American Sleepover
Väldigt typisk amerikanskt utan att uppfylla all Hollywood-klyschor. Filmen utspelar sig under ungefär ett dygn i en mellanklass-förort med perfekt raka gator och villor. Det är sista helgen på sommarlovet och på tre ställen  pågår olika typer av pyjamaspartyn. Fångar tonåringars längtan efter kärlek, närhet och gemenskap på det sjävklaraste sett, men utan att bli för uppenbart. Filmen saknar överdramatiska delar och är rätt platt, men jag tycker att detta tillför något otroligt. Det hela blir som en fiktiv dokumentär.

The Inglourious Basterds
Quentin Tarantino, andra världskriget och Brad Pitt med sydstatsdialekt (hans bästa roll hittills) är en rätt bra sammanfattning av det hela. Detta är en av mina absoluta favoritfilmer och jag vet inte hur många gånger jag sett den. Tarantino har förvisso en rätt rå och sjuk humor (som jag älskar, men som en del kanske inte förstår) och i den här filmen är det bara så fantastiskt knivskarpt att jag inte vet om jag ska äcklas eller skratta åt det.

The Extraordinay Life of José González

Musikdokumentär om Sveriges gitarrmagiker. Josés egna videodagböcker och inspelade filosoferingar om livet varvas med finurliga animationer och klipp från konserter runt om i världen. Efter att jag hade sett den här ville jag bara gå raka vägen hem, krypa upp i hörnet av min säng och lyssna på José hela natten.

 

Nej, jag tänker inte länka till trailerna för filmerna (förutom Heima, fast strunta helst i att se den)
då jag anser att trailers är det snabbaste sättet till att döda och spoila hela sin filmupplevelse på.

Era Fjärilsord
MADDE

åh. blev välddans sugen på att se de två första; Year of the Carnivore & Unmade Beds.

men finner dom ingenstans (på det olagliga sättet)... och om jag hittar dom så är det utan svensk undertext. vet du möjligen vart man kan å tag på dom med undertext? pus

2010-10-27 @ 01:24:20
Louise

Madde: Vad jag vet så har åtminstone Year of th Carnivore inte kommit upp på någon svensk biograf ännu och inte heller jag verkar kunna hitta den (lagligt eller olagligt). Själv såg jag den på Norrköpings Filmfestival nu i höst (otextad). (Attans vilket dåligt filmtips det där blev nu, men du får hålla utkik efter den tills den lyckats ta sig över Atlanten.)



Unmade Beds såg jag också på filmfestivalen, dock förra året, men vet att den går att hitta (olagligt) här: http://isohunt.com/torrent_details/223798601/unmade+beds?tab=summary . Dock är denna version otextad (förutom där det talas annat språk än engelska, där är det textat såklart!). Och jag verkar inte kunna hitta om den visas någonstans mer i Sverige utöver Norrköpings filmfestival (där den visades otextad), så jag tror att chansen att hitta svenska undertexter till den är liten.

2010-10-27 @ 10:28:27
URL: http://andvari.blogg.se/
ALIZ

svar: haha åh tack så jätte mycket, har fixar ennu lite mer med rummet nu idag. får ta kort på det sen!

2010-10-27 @ 17:22:46
URL: http://gasdance.blogg.se/
victoria

alltså, jag känner att jag vill se varenda film. får se till att få det gjort!

2010-10-27 @ 18:50:00
URL: http://knytaknutar.blogspot.com
victoria

sv: tror inte att jag sov för länge. men som du säger, vaknade jag nog i fel sömnstadie. :)

2010-10-27 @ 19:42:22
URL: http://knytaknutar.blogspot.com
Lisa

Spännande! Nu har jag en bunt filmer att sätta på listan över sådant som jag ska se! :D

2010-10-28 @ 08:29:26
URL: http://flortunn.blogg.se/
emma

Så fint med filmtips!! Känner inte att jag hittat något på länge som varit en ÅååÅååååh-upplevelse. Har sett 22 minuter av Little Children, den har nog en del potential men... eh, vet inte riktigt vad mer jag ville ha sagt.



Det känns bra att ens gamla saker kommer till användning istället för att ligga undangömda och skräpa :)

allt bra med dej??

2010-10-28 @ 19:07:40
URL: http://frostflinga.blogg.se/
Jenny

Sv; Okej, nu dog jag lite. Hade i stundens hetta skrivit 17-talet istället för 70-talet. Oj som det kan gå. Hehe..men ja, då pratar vi om samma film.

2010-10-28 @ 20:33:32
URL: http://franswalter.blogg.se/
Zeroc

Tack för tipsen =)

2010-10-29 @ 13:21:15
URL: http://www.filmkritikerna.se
amandadesiree

åh, har inte sett en enda. men ska nog se till att se ett par av dem :)

2010-11-15 @ 19:13:23
URL: http://amandadesiree.blogg.se/
Lovjo

Tack tack tack! Jag blir så glad!



Blir så inspirerad av dina bilder måste jag säga, jag ska börja ta mer vardagsfoton tror jag.



Och filmerna, känns som att jag borde se dem allihop.

2010-11-16 @ 00:38:53
URL: http://lovisajo.blogg.se/

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0