I'll explain everything to the geeks

Det var en sommar för några år sedan som hela den här historien tog sin fart. Biljetten var bokad, sällskapet klart och spellistan utskriven. Endast några dagar kvar och jag tänkte att jag kanske skulle ge ett av de där banden som än så länge var okända för mig, en chans. Inladdade på iPoden låg deras senaste album, Boxer. En dag på jobbet, efter lunch, tog jag mod till mig och satte igång första spåret. Första intrycket var lite delat, jag gillade det men inte så mycket mer än så, men tänkte att de skulle vara värda att ägna en timme åt i slottsskogen ändå.

Det blev fredag och vi ramlade iväg bort mot tältet där de mystiska amerikanerna skulle komma och sprida magi. Jag stod där, under den där knappa timmen, och gapade. Live var musiken så obeskrivlig att jag inte förstod att jag inte kunde upptäckt det via mina hörlurar. Festivalen tog slut, vi begav oss hem till andra sidan landet i regnet.

Den hösten, under september och oktober månad, tror jag att det enda jag lyssna på var dessa magiker. På bussen till skolan, under mattelektionen, när jag skulle sova. De passade in så perfekt med sitt dämpade, melankoliska lycka. För ja, deras musiken gjorde mig lugn i en tid som snurrade snabbt fast det gick för långsamt. Efter ett par veckor började jag lyssna på deras album Alligator, och kärleken dök djupare. Hur kan någon få musik att låta så underbart? var min enda tanke.

Sedan dess har de alltid varit de som jag fallit tillbaka på när allt annat blivit uttjatat. Det är deras album, helst Boxer, som jag lägger i cdspelaren när jag behöver känna att det här är jag och musiken är bara för mig.

Igår släpptes deras nya album, High Violet. Jag har redan lyssnat igenom albumet ett tiotal gånger. De har gjort det igen, skapat magi, och de lyckades överträffa mina skyhöga förväntingar. I augusti ska jag se dem i slottskogen igen och jag tänker låta dem lyfta upp mig ovanför molnen av magi och lycka.

Det här är endast för min egna skull.
Magiker från New York.

Era Fjärilsord
MIKA

Hej kompis! Vet inte, men har för mig att jag har läst att du vill vara au pair i London va? Tips, kika in hos min vän Karin i så fall:

http://caryw.blogg.se/2010/may/bli-au-pair-i-london.html

2010-05-12 @ 21:18:59
URL: http://mika.blogg.se/
emma

solrosor är bra :)

för massa år sedan planterade mamma massa minisolrosor, de blev kanske 25-35 cm höga. Det tycker jag att du ska satsa på :D

2010-05-14 @ 23:38:42
URL: http://frostflinga.blogg.se/
Hanna

oj vad fint du skrev om hur du upptäckte dom. älskar att läsa/höra sånna historier om när folk upptäckte sina favoritband eller hörde sin favoritlåt för första gången!

2010-06-08 @ 19:22:54
URL: http://mondaytuesday.blogg.se/

Skriv något här!

Vad heter du?:
Kom ihåg mig!

E-postadress/hemligheter: (bara för mig)

URL/Bloggadress:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0